OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Informatika ( použitie a súvislosti)

 

Informatika (použitie, dôsledky a súvislosti)

 

1. Informatika a umenie

Grafika: druh výtvarného umenia, ktorý prenáša kresbový prejav do hmoty a technologickým postupom rozmnožuje do formy grafických listov.

pojem grafika pochádza z gréckeho slova "grafein" - kresliť

Grafika bola vo sbojich počiatkoch hlboko závislá na maliarstve.

Postupne vzniklo delenie grafiky:

  • pôvodná
  • reprodukčná

 

  • voľná
  • úžitková

 

2. Informatika v športe

IASI (The International Association for Sport Information): Medzinárodná asociácia športových informačných systémov

-spája celosvetovú sieť odborníkov z oblasti informačných systémov, knihovníkov, športových odborníkov a manažérov športových knižníc, ako aj informačné a dokumentačné centrá. IASI bola založená v roku 1960 v Ríme.

Povolanie AISI: " Rozvíjať a podporovať hodnotu športových informácií."

 

3. Informatika ako zábava

Počítačová hra : je to interaktívny softvér komunikujúci spoužívateľom pomocou 2D alebo 3D grafiky a zvukov na účely zábavy alebo vzdelávania. Je prevádzkovaná na nejakom počítači, obvykle PC alebo Apple Macintosh, alebona špecializovanom počítači zvanom herná konzola. Najpoužívanejšie herné konzoly sú Sony PlayStation, XBox alebo Nintendo Wii.

Kategórie hier: 

a) adventúry - hry so zameraním predovšetkým na príbeh

b) akčné - likvidácia oponentov hrubou silou zbraní

c) arkády - boli medzi prvými hrami, ktoré sa objavili na monitoroch moderných počítačov

d) RPG - dlhý prepracovaný dej, postava je ovládaná hráčom

e) online RPG (MMORPG) - tieto hry si vyžadujú prístup na internet

f) simulátory - snažia sa o simuláciu skutočných vecí z reálneho života. Napr. letecké, automobilové,        vlakové... 

g) športové - simulujú športové udalosti alebo zápasy

h) stratégie - podstatou je budovanie základne, stavba jednotiek a ich vylepšenie...

 

4. Virtuálna realita

Je to počítačové prostredie zahŕňajúce mnoho počítačov, viac užívateľov a mnoho súborov dát. Každý počítač slúžiako okno do informácií vytvárajúcich toto prostredie. Slovom cyberspace sú označované rôzne virtuálne i nevirtuálne počítačové služby, ktoré dnes existujú.

CYBERSPACE - toto slovo znamená priestor (angl. "space") , ktorom sa ovplyvňujú aelektronické informácie = dáta, rozptýlené do sietí medzi sebou navzájom. Pri styku s inými ľuďmi ponúka cyberspace absolútnu rovnosť v komunikácii(napr. odpadajú bioloogické obmedzenia ako  pohlavie, rasa či vek) 

 

 5. Informatika v školstve - vzdelávaní

Je potrebné zabezpečiť vybudovanie adekvátnej komunikačnej a informačnej infraštruktúry na Slovensku vo všetkých typoch a stupňoch škôl a školských zariadení vzdelávacích inštitúcií. Učiteľom, žiakom a študentom je potrebné poskytovať moderný digitálny výučbový obsah.

Planéta vedomostí

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spustilo dňa 8.2. 2011 testovaciu prevádzku projektu digitálnych učebníc Planéta vedomostí. Cieľom toto projektu je prostredníctvom vybraných škôl otestovať využitie digitálnych učebníc vo vyučovacom procese.

 

6. Informatika v administratíve

Hospodárska informatika: veda o vývoji, návrhu a využití informačných a komunikačných systémov v podnikoch, v podnikaní a vo verejnej správe. Funguje ako interdisciplinárny odbor, svoje korene má v ekonómii, najmä v obchodnej administratíve, informatike a výpočtovej technike.

 

7. Elektronická kancelária

 -umožňuje podnikanie s minimalizovaním byrokracie v akejkoľvek forme a administratívnymi úkonmi

- dokáže plnohodnotne nahradiť jej klasickú "kamennú" obdobu.

4 základné veci v elektronickej kancelárii :

1. základné vybavenie bezpapierovej EK a problematika elektronických faktúr

2. základná starostlivosť o systém v našom počítači

3. mnohostranné šifrovanie PGP a elektronický podpis

4. informatizácia a e- government na Slovensku

 

8. Internetová spoločnosť

e-obchod

e-bankovníctvo

e-vzdelávanie

e-vláda

e-médiá...

Výkonový štandard

-poznať súčasné trendy IKT, ich limity a riziká

-poznať výhody a možnosti e-vzdelávania

-charakterizovať jednotlivé typy softvéru z hľadiska právnej ochrany a rozumieť, ako sa dajú používať

-vymenovať jednotlivé typy softvérového pirátstva

-poznať kultúrne, sociálne a zdravotné aspekty používania počítačov a služieb internetu

- charakterizovať činnosť počítačových vírusov, vysvetliť škody, ktoré môžu spôsobiť a demonštrovať ich použitie

- a mnohé ďalšie